Saturday, December 08, 2007

kelangsungan kepimpinan




"You appear at the wrong time"

Itulah yang berlaku kepada Chin Peng, Bustamam, Pak Sako, Dato Sagor dan berpuluh yang lain. Mereka hadir pada waktu yang salah. Keadaan ketika itu tidak mengizinkan kehadiran mereka.

Tamadun manusia bergerak dengan senario begitu. Kemenjadian kepimpinan tidak mampu beradu tenaga dengan ancaman. Ada orang yang harus pergi. Bila ada orang pergi, ia menjadi tauladan kepada yang lain. Helai-helai sejarah menyediakan rujukan penting tentang kelangsungan kepimpinan.

Secara umum, sesebuah negara atau tamadun tidak rugi dengan kehilangan beberapa orang. Ramai yang tetap bersedia tampil dan membantu. Negara tetap dapat bergolek kedepan. Bila saya sebut begini, bukan bermaksud saya rela melihat taktik memangkas setiap ancaman dengan gelojoh dan brutal.

Tetapi sejarah juga sering menunjukan kejatuhan sesuatu era. Era Moghul, Chinese, dan Pharaoh Dynasty memaparkan dengan jelas saat akhir kejatuhan sesuatu dinasti. Di situ ada pengajaran tertentu bagi menentukan tahap kepimpinan negara kita.

Pun begitu, wajar juga kita lihat kepada Akhbar. Beliau muncul atas timbunan ratusan ribu mayat untuk menerima title "the great".

Dunia kekal sebagai pentas.

Selamat Maju Jaya.


(for Ron)