Sunday, February 17, 2008

A normal day at Ayer Keroh Restoren Jejantas.

Waktu 8mlm. Sabtu yang biasa.
Dalam perjalanan yang panjang perlu ada singgah sekejap di R&R. Ayer Keroh Restoren Jejantas.

Sembahyang dan makan minum. Enjin pun boleh rehat. Manusia pun kena rehat. Di situ ramai budak sekolah jual minyak angin dengan ungkapan "sambil menderma". Kononnya untuk sekolah agama anak yatim. Ada budak lelaki dan perempuan. Kita tak nampak cikgu mereka pun. Trend ini sudah lama berlarutan. Bagus dari satu segi. Budak-budak itu jadi salesman yang handal dan kental nanti. Malah boleh jadi politician yang sedia meresap ke akar umbi. Mereka melihat air muka orang, gerak geri, persepsi dan mereka mudah menyimpul siapa yang akan menderma dan siapa yang tidak. Minyak angin warna hijau...

Bukankah istilah "jual ubat" sering diguna untuk menggambar rakan-rakan yang jual air liur, bermati-matian cuba meyakinkan orang lain. Ahli politik tidak terkecuali!

Sambil makan terpandang seorang lelaki berbaju jalur putih oren, stail baju ragbi. Cutting muka macam yang saya selalu nampak dalam TV. Ada 3, 4 lelaki lagi bersama beliau. Saya rasa dia makan soto saja. Khaled dari johor makan soto. Sesuatu yang menarik. Beliau kelihatan sangat letih dan selalunya itulah airmukanya. Letih dan tidak berbisa. Harmless.

Ada TV tergantung. Berita jam lapan. Ada sedutan klip beberapa orang India kena tangkap dan ditolak naik trak polis. PM ada beri ulasan. Sederhana saja. Disebelah kami ada Makcik India sedang menyapu. Uniformnya putih. Dia berhenti menyapu ketika klip orang india kena tangkap ditayang dalam TV. Dia mendongak dan berlalu pergi tanpa emosi. Dia pun tentu letih macam Khaled berbaju jalur putih oren.

Kami bergerak kedestinasi lebih awal dari Khaled. Budak-budak yang menjual minyak angin warna hijau tidak pun singgah dimeja Khaled. Kalau tidak tentunya bukan RM10 didermakan, malah ratus atau ribu. Atau khaled juga memilih orang untuk menderma? Sebab orang politik mahir dengan prinsip "whats in store for me?". Derma untuk minyak angin warna hijau tidak menjanjikan jawatan MB Johor. Ia sekadar pahala yang sukar dilihat dengan mata kasar.




Selamat Berkempen.