Sunday, September 09, 2007

Saya ingin mengira, tapi tak larat nak kira.

I like KLIA very much.

Jauh sangat bezanya dengan zaman kita berduyun ke Subang. Kita boleh berkerumun tunggu orang sampai melimpah ke jalan hingga menghalang laluan kenderaan. Kini, di KLIA, keadaan jauh lebih selesa.

Ada satu masa dulu, KLIA jadi lengang. Rasa sunyi sangat. Orang pun tak ramai. Announcement pun jarang-jarang satu. Sekarang KLIA macam dah dapat formula baru, atau dapat tangkai pelaris. orang semakin ramai.

Tiap-tiap kali saya ke toilet, saya mesti terserempak dengan lelaki asing. Bukan pelancung, tetapi cleaner. Rupa parasnya tergolong dari kelompok manusia dari benua selatan; mungkin India, mungkin Pakistan dan mungkin Myammar dan tentu sekali mereka bukan dari Malaysia, atau Indonesia atau Filipina.

Saya teringin nak kira jumlah cleaners, janitors, helpers yang kini memenuhi ruang KLIA. Tapi yakin tak terdaya nak jengah tiap-tiap ruang KLIA, dan kira satu satu. Now, saya juga tentu tak terdaya nak jelajah seluruh negara mengira jumlah sebenar pekerja asing ini. Oleh yang demikian terpaksalah saya bergantung dengan statistik yang ada.

Di sini saya ingin melahirkan rasa bimbang tentang kesan jangkamasa panjang kepada negara tercinta dan rakyat jelata dengan kebanjiran pekerja asing....

Kita kalah dengan buruh asing dan kita juga kalah dengan jutawan asing!!!!!