Thursday, June 05, 2008

Shahrir, Petrol, Rakyat dan Koridor

Blogger Berita dari gunung said...

Saya tumpang kesian sama Shahrir. Dia sangat cergas semasa jadi Bos PAC. Segala macam nak diselaknya. Dia sangat bersedia untuk kata apa saja. Shahrir sesuai begitu.

Kini beliau tidak lagi cergas. Kemelut kenaikan harga minyak dan barang makan yang melanda dunia, mengikat beliau. Beliau kini akan rasa apa yang Samy rasa dulu.

Kita sangka era Mahathir adalah era berbelanja mewah dengan projek mega (kata Anwar masa reformasi). Era Abdullah pula Koridornya mengheret negara dengan perbelanjaan besar berpuluh-puluh tahun akan datang.

Semua orang tahu, bahawa duit petronas adalah sandaran utama untuk kerajaan belanja. Bila kerajaan Abdullah ingin menarik subsidi minyak, ia semata-mata untuk menyediakan environment yang kondusif kepada Koridor.

Rakyat masih belum diyakinkan dengan Koridor. Rakyat semakin yakin bahawa dalam keadaan yang perit, beban akan ditanggung oleh rakyat sendiri. Bila era senang timbul belum tentu rakyat segera mengecapinya.

Saya catat ini, sambil mengenang kisah 500juta zaman Anwar macam main dam, tolak sana tolak sini, suap, makan dan naik haji.

June 4, 2008 11:42 PM

beritadarigunung: seperti dalam MSO