Tuesday, November 11, 2008

Mengulas kudakepang: WACANA PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN ANJURAN PERKASA

Blogger Berita dari gunung. said...

Dato,

Orang sering hairan kenapa sesuatu tindakan drastik dan tidak lojik itu wajar dan perlu.

Kemudian orang akan merujuk peristiwa hukuman mati keatas Imam Samudra dalam dunia nusantara ini.

Yang taksub dan keras hatinya hanya mampu melihat kezaliman baik dari sudut hukuman itu sendiri mahupun dari segi kematian yang kononnya lahir dicelah ledakan bom dari tangan Imam Samudra dan rakan-rakannya.

Namun ada juga yang sudi mengkaji apa itu PERLU. Kepada penggiat demonstrasi jalanan, yang PERLU adalah menghumban perkataan KEJAM kepada pemimpin.

Kepada pemimpin negara pula, perspektif kesejahteraan negara, bangsa dan rakyat sering jadi pendoman untuk menentukan sama ada tindakan itu PERLU atau sebaliknya. Ramai tidak terjangka betapa rapatnya hubungkait antara hargadiri, kesejahteraan negara dan pengorbanan.

Lalu, izinkanlah pengorbanan Imam Samudra dari apa jua kacamata yang digunakan. Apapun usah kita bandingkan isu Imam Samudra dengan kematian dalam peristiwa Memali. Itu isu lain yang sangat pahit dan wajar dilupakan walaupun sukar.

Perlembagaan Persekutuan adalah tonggak negara dan kita yakin dari situ lah lahir bibit-bibit pejuang tulin, pendokong kesejahteraan sejagat dan rakyat yang bersatu padu.

Cuma kadangkala kita cuai dan tersilap dalam memilih pemimpin yang akan melihat dan menjaga Perlembagaan. Ramai sekadar melihat perlembagaan sebagai surat peribadi.

Perlembagaanlah tonggak bangsa dan negara, yang menuntut bukan sedikit pengorbanan.

Terima kasih.

11:57 PM


ulasan ringkas kepada posting asal ruhanie ahmad kudakepang dalam WACANA PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN ANJURAN PERKASA