Thursday, November 27, 2008

ULASAN MALAYSIAKINI: maid hidup tersiksa

Dengan harapan untuk rezeki halal bagi mengubah kehidupan, sering pembantu rumah berhadapan dengan kekecewaan. Oleh kerana pembantu rumah tinggal serumah dengan majikan, keadaan kehidupan tidak semudah yang dijangkakan. Demikian yang dilalui oleh Nirmala Bonat seperti yang dipaparkan dalam Malaysiakini.

Dari Malaysiakini
Hafiz Yatim | Nov 27, 08 10:10am
breaking news updated 5.10pm The former air stewardess has been found guilty of grievously hurting domestic helper Nirmala Bonat and sentenced to 18 years in jail.

1. Di Timur Tengah dan setengah negara Asia, pembantu rumah berhadapan dengan penderaan, rogol dan kadangkala pembunuhan kerana undang-undang disetengah negara tidak melindungi mereka dari penderaan oleh majikan.

2. Berjuta-juta wanita dari Sri Lanka, Filipina, Indonesia dan Nepal adalah pembantu rumah di Arab Saudi, Kumait, lebanon, Singapore dan Malaysia. Setengah negara tidak memasukkan pembantu rumah dari perlindungan dibawah undang-undang buruh.

3. "Terdapat banyak kes dimana majikan mengugut, mendera, memukul, merogol dan kadangkala membunuh pembantu rumah," kata Nisha varia, dari Human Rights watch New York.

4. Satu sebab pembantu rumah dalam bahaya penderaan ialah kerana majikan sering mengawal status imigration pekerja berkenaan. Sering passport berada dalam tangan majikan.

5. Di Lebanon, dimana kes penderaan pembantu rumah dapat liputan harian akhbar, pembantu rumah mati dengan kadar lebih dari seorang seminggu sama ada dengan membunuh diri atau mati sewaktu cuba melarikan diri dari majikan.

beritadarigunung

rujukan tambahan:
1 Maid abuse up in Asia, Mideast
Straits Times, Singapore
2 Just 10 cases of maid abuse in Sarawak
3 Detective jailed for maid abuse
Straits Times, Singapore
4
Film casts spotlight on abusive employers of domestic workers
Daily Star - Lebanon, Lebanon
5
Malaysian court doubles penalty of Indonesian maid rapist
Jakarta Post, Indonesia
6
Maid: Accused said I would pay with my teeth for losses
Straits Times, Singapore
7
Protest against bail for couple who abused maid
Times of India, India
8
Jordan gov't accused of not protecting maids' rights
ABS CBN News, Philippines