Friday, November 21, 2008

ULASAN Razak Baginda, don't tell us who's not involved

Saya merujuk pendapat-pendapat dalam 'Razak, don't tell us who's not involved' di paparan Malaysiakini

Dari Malaysiakini

‘I know that I am not involved, everybody else is also not involved. The real murderer, too, is not involved as he would never admit his involvement.'
On Abdul Razak: Najib not involved with Ranjeet, John Tan, Millionth Citizen, Sang Kancil, CK, Robert Choo, Dian Abdullah, Cheesed Off, Malaisean, Jr Lee, Society Manner, Society Manner, Colorblind, Ganesh, Mathew Alex, Vijay.

Refer to:
'Razak, don't tell us who's not involved' Malaysiakini.


Adalah sesuatu yang sangat bahaya jika negara ini terus membenarkan sesuatu kes yang masih berlangsung di Mahkamah, dibincang oleh rakyat jelata dengan andaian dan tuduhan tanpa perlu mengenengahkan sebarang bukti. Sentimen dan persepsi berluas-luasa.

Ada yang melihat ini tidak lebih dari pungutan suara terhadap satu kes besar yang hukumannya ialah MATI. Seolah Mahkamah tidak berguna lagi.

Mahkamah akan membuat keputusan, dan ada yang suka dan ada yang tidak. Ruang pertikaian adalah dalam Mahkamah. Diluar adalah untuk kita jalankan kehidupan dengan harmonis.

Sekarang ada kecenderungan orang ramai untuk mengadili sesuatu kes stail sendiri. Malang jika peguam juga berbuat demikian. Malang lagi jika ada ahli politik juga pertikaikan keputusan Mahkamah.

Masa Anwar dibebaskan dulu, dan macam pesakit uzur diusung ke kapalterbang untuk ke Germany, bukan sedikit pujian dengan keputusan Mahkamah.

Dunia keterbukaan ini sangat bahaya tanpa kawalan tegas. Hari ini ada jurugambar dalam Dewan Rakyat kesan satu peristiwa politik kotor jalanan. Esuk belum pasti lagi.
Ramai dari kita, termasuk peguam dan ahli politik sangat-sangat opurtunis.

Politik kotor jalanan harus dibenteras untuk kesejahteraan negara.

Mahkamah adalah untuk dihormati.