Tuesday, April 23, 2013

Ngeh Koo Ham Kena Tengking Dengan Nelayan Semasa Berkempen PRU13

Ngeh
Pantai Remis: Calon DAP bagi Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham, malu besar apabila ditengking seorang nelayan warga emas ketika berkempen di sebuah kedai kopi di Pantai Remis Lama, di sini petang semalam.

Lebih memalukan, Pengerusi DAP negeri itu dimarahi di depan kira-kira 10 pelanggan lain yang sedang minum di kedai kopi berkenaan.

Nelayan terbabit, Lim Pek Liang, 60, bukan saja bertindak memalukan Ngeh di depan pelanggan, malah enggan berjabat tangan dengan penyandang kerusi Parlimen itu.



Dia yang ditemui semalam berkata, Ngeh bersama calon DAP Pantai Remis, Wong May Ing, mengadakan sesi bertemu pengundi di kedai kopi itu kira-kira jam 4 petang sebelum menuju ke arahnya.

“Sebaik tiba di meja saya, dia (Ngeh) menghulurkan tangan untuk berjabat tangan, namun saya menepis tangannya.

“Ada sebab kenapa saya menolak tangan dan memarahinya kerana sejak menyandang kerusi Parlimen, saya tidak pernah lihat dia turun padang, apatah lagi mengambil tahu masalah rakyat di sini,” katanya.

Katanya, dia mengakui menyimpan dendam terhadap Ngeh kerana tidak membantunya mendapatkan lesen baru menangkap ikan.

Menurutnya, bot yang dimilikinya ketika itu rosak dan tenggelam menyebabkan dia perlu membuat permohonan baru kepada Jabatan Perikanan Negeri untuk menangkap ikan semula. Lim berkata, peluang berdepan Ngeh sangat dinantikan kerana sudah empat tahun dia menyimpan rasa marah itu.

Katanya, ketika kerajaan pakatan pembangkang memerintah Perak selama 11 bulan, dia pernah memohon Ngeh menyediakan surat bagi permohonan lesen.

Bagaimanapun, katanya, Ngeh menyerahkan tugas itu kepada Wong, namun calon DAP DUN Pantai Remis itu sebaliknya menyediakan surat permohonan dalam bahasa Mandarin sekali gus tidak menepati syarat dikehendaki Jabatan Perikanan Negeri.

“Akibatnya, permohonan saya tidak dapat dipanjangkan kepada jabatan itu sebelum Ngeh dan Wong bertindak lepas tangan dan enggan membantu.

“Saya sangat perlukan surat permohonan itu kerana tanpanya saya tidak boleh memulakan tangkapan di laut,” katanya.

Katanya, dia kemudian mendapatkan bantuan Penyelaras Barisan Nasional (BN) Parlimen Beruas, Datuk Chang Ko Youn, sebelum permohonannya diterima.

“Saya berterima kasih kepada Chang kerana berjaya menyelesaikan masalah saya.

“Saya tidak menyangka dilayan buruk oleh Ngeh, namun pada masa sama percaya BN mampu lakukan sesuatu kepada penduduk di sini,” katanya.

Lim mengakui dia seorang penyokong kuat DAP, namun bukan ahli parti.

“Saya tidak pernah melihatnya sejak lima tahun lalu, tapi tiba-tiba muncul hanya kerana mahu mendapatkan sokongan pengundi menjelang pilihan raya umum hujung minggu depan,” katanya.

http://anginperubahan.blogspot.com/2013/04/ngeh-koo-ham-kena-tengking-dengan.html