Saturday, November 03, 2007

On Norza

SETIAUSAHA politik kepada Menteri Kewangan Kedua, Tan Seri Nor Mohamed Yakcop, Datuk Norza Zakaria, 40, kini semakin dicemburui dan sesetengahnya berusaha untuk menjatuhkan anak muda yang mula menonjol ini, konon dia naik terlalu cepat dan sedang mengintai satu daripada kerusi Parlimen di sekitar Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur.

Namun, Ketua Pemuda Umno Wangsa Maju itu yang juga ahli Majlis Tertinggi (MT) yang dilantik menganggap perkara sedemikian sebagai asam garam dunia politik tetapi hakikat yang tidak boleh disembunyikan ialah generasi muda perlu diberi peluang memikul tanggungjawab, dididik dan dipersiapkan.

Beliau memberi contoh, Bobby Jindal, 36, yang akan menjadi gabenor Louisiana apabila memulakan tugas rasmi Januari depan, menjadikannya gabenor di Amerika Syarikat yang termuda dalam sejarah negara itu.



"Pemimpin di Singapura kebanyakannya juga berusia bawah 40 tahun. Kita tidak boleh kata orang muda tidak bersedia, tetapi berilah peluang. Bagi kita, umur 40 tahun dah tua... dah jadi pak cik dan saya tidak percaya mereka yang berusia bawah 40 tahun tidak bersedia, sedangkan anda sudah menyediakan mereka dengan pendidikan di universiti selain keperluan yang lain.

"Mereka tahu apa itu kepemimpinan yang baik dan sistem penyampaian lebih baik daripada orang lain. Itulah ironinya untuk memahami cabaran masa depan. Pemimpin muda hari ini adalah pewaris Umno," katanya dalam satu pertemuan di pejabatnya, di Putrajaya baru-baru ini.

Mungkin bagi Norza, masa memang begitu cepat berlalu dan inilah juga hakikat bahawa lebih separuh ahli pergerakan Pemuda yang memegang pelbagai jawatan pada peringkat negeri dan bahagian kini sudah tidak layak lagi untuk kekal dalam pergerakan itu apabila had umur melebihi 40 tahun.

Berita Harian