Saturday, November 03, 2007

On Ramli

Dia orang ni nak buktikan apa sebenarnya?

Saya rakyat biasa sangat berharap pendakwaan ini bukan untuk buktikan siapa lebih hebat dan kuat.

Juga saya harap ia bukan sebab-sebab balas dendam.

Juga saya harap ia bukan petanda kepada power struggle yang tidak akan tamat sampai bila-bila.

Saya teringat insiden Dato Jo disiasat suatu masa dulu. Kemudian Ketua Polis Negara pula disiasat. Tetapi kedua-duanya disahkan bersih.

Kini giliran Dato Ramli pula. Mereka perlu menunggu pada saat-saat beliau akan bersara. Seolah mereka ingin nafikan farewell yang sesuai untuk three star general.

Kita diberi peluang melihat macam-macam hal kebelakangan ini. Tadi terbaca dalam akhbar, KJ menyebut tentang "protection" sebagai menantu PM. Beberapa hari yang lalu, Dato Ramli menyebut tentang dia tidak dapat protection sewajarnya dari polis.

Saya rakyat biasa, melihat ini sebagai percakaran dalam sebuah keluarga. Ianya tanda kepada kemusnahan kepada sebuah keluarga kecil.