Thursday, November 08, 2007

wajah dan tabir



Politik yang serius bermaksud memanjat tiang licin kepuncak. Rata-rata kejayaan adalah diusahakan, bukan kebetulan.

Seharusnya Najib berada di atas, bila tiba waktunya. Nasib yang menimpa beberapa TPM sebelum ini, adalah peringatan kepada Najib, bahawa seseorang boleh naik bila dijulang dan ditolak keatas. Namun jika ditarik atau diterjah, seseorang boleh jatuh menggelungsur.

Kes Ramli dan Musa memaparkan konflik. Insiden seperti ini jarang berlaku, jadi Orang akan buat tanggapan. Hanif Omar awal-awal lagi sudah beri amaran wujudnya dua kem dalam polis. Rakyat menunggu usaha berdamai. Rakyat kekal kecewa. Kabinet suka Koridor bukan selesaikan Konflik.

Jangan sangka Ramli mesti jatuh. Jangan terus kata Musa boleh senyum. Kalau Khairy cuba sesuatu, jangan terus mengiakan bahawa Najib akan turun. Belum tentu.

Khairy mungkin selamat dibelakang wajah ulama Mertuanya. Sepertimana Musa menjangka dirinya selamat dibelakang wajah ulama Bapanya. Najib juga menjangka dirinya selamat dengan prestasinya, dengan penyokongnya dan wajah pembangunan Bapanya.

Akal dan budi bukan berada pada wajah. Wajah sekadar tabir yang mampu menutup apa jua didalam. Isi durian tidak semestinya sedap seperti harum baunya.

Setakat ini, hasrat Khairy adalah pengetahuan umum. Yang belum dewasa pun dapat mengerti apa muslihat Khairy. Tapi yang dewasa sering bertanya, apa ada pada khairy? Yang veteran pula menggeleng kepala kerana sejarah kerap memapar kisah sedih betapa yang gelojoh sering jatuh tersembam!

Terima kasih.