Saturday, March 15, 2008

Kalah pun kira menang?

Sesekali menjengah ruang lampau, hati berdetak. Dulu, kita boleh main apa-apa saja. Asalkan kita boleh berlonggok, bercakap dan bersuka. Tidak perlu padang betul-betul untuk belajar mengelecek dan meluru kepintu gol. Hati rasa puas dan lega, dengan badan berpeluh, baju seluar jadi kotor, walah kalah. Kita pulang untuk mandi, walau bonda membebel tengukkan baju seluar kotor.

Kita main untuk suka.

Yang main masak-masak pun bukan main suka. Habis pinggan mangkuk tercemar dengan ungu buah keduduk. Ada pinggan yang pecah dan tidak dilapurkan. Kita main dan berinteraksi. Kalau bergaduh, hanya sekejap saja.

Hari ini adalah REALITI. Hari ini bukan main bola atau main masak-masak. Lima negeri jatuh ketangan pembangkang. Perdana Menteri yang telah mengangkat sumpah baru ini pulak datang dari sebuah negeri yang telah TEWAS, KECUNDANG dan RANAP.

Dalam keadaan itu sekalipun, Barisan Nasional dan Pemimpin UMNO masih rasa wajar dan tepat, Abdullah kekal sebagai Perdana Menteri. Dengan Penang yang tewas dan ranap, apakah credential Abdullah untuk terus memimpin negara?

Atau itu semua tidak penting?. Atau Rakyat yang berpindah undi juga salah?

Masa kecil dulu, kita tahu, kalau kalah maknanya KALAH. (Orang macam Nazri dan Khairy tidak tahu konsep ini, sebab mereka bukan kampung boys. )

~ Beritadarigunung