Monday, March 31, 2008

Muhyiddin tegur Zaid

BANGI 30 Mac – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Zaid Ibrahim tidak sepatutnya membuat kenyataan terbuka mengenai penubuhan suruhanjaya kehakiman kerana perkara itu belum dibincangkan di peringkat Kabinet.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sebagai menteri, sudah sewajarnya Zaid mendapat panduan ketika mesyuarat Kabinet minggu lalu yang memutuskan supaya dibezakan antara pendapat peribadi dan pandangan rasmi.

Beliau bimbang imej dan maruah kerajaan akan terjejas sekiranya seseorang menteri terus-terusan membuat kenyataan peribadi berhubung perkara penting seperti itu tetapi kemudiannya Kabinet tidak bersetuju, yang akhirnya menyebabkan rakyat menuduh kerajaan berpatah balik.

‘‘Saya tidak hendak komen panjang, saya tak nak nanti (timbul) konflik, orang kata apa ini menteri Kabinet bercanggah.

‘‘Anggap pandangan saya ini sebagai Naib Presiden UMNO supaya hal-hal yang penting seperti ini elok dibincang dahulu dan jangan seolah-olah pandangan peribadi sudah jadi pandangan rasmi kerajaan,’’ ujarnya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Sukan Antara Agensi MITI 2008 di sini hari ini.

Muhyiddin mengulas kenyataan Zaid dalam wawancara khas dengan Mingguan Malaysia semalam bahawa pelantikan pengganti Ketua Hakim Negara, Datuk Abdul Hamid Mohamad yang akan tamat tempohnya Oktober ini diharap dapat dilakukan melalui sebuah suruhanjaya.

Zaid berkata, langkah itu amat mustahak untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap sistem kehakiman negara apabila pelantikan hakim dapat dilakukan melalui satu proses yang lebih telus, ketat dan meyakinkan.

Muhyiddin menjelaskan, semasa mesyuarat lalu, Kabinet bersetuju pada prinsipnya perlu ada usaha dibuat untuk menyusun semula sistem kehakiman.

‘‘Bagaimana bentuk dan formatnya, ini perlu dibawa kepada Kabinet, jangan dibincang secara terbuka macam sudah ada keputusan, tidak elok begitu.

‘‘Macam sudah setuju hendak tubuhkan suruhanjaya kehakiman. Saya fikir belum ada perbincangan apa-apa lagi.

‘‘Eloklah bawa dahulu ke Kabinet, pasal ini isu besar, saya cuma komen setakat ini, nanti orang kata saya berbalah, tidak ada,’’ katanya. - utusan malaysia online

BERITADARIGUNUNG: Tahniah Muhyiddin! Budaya menteri bebas bercakap dengan media dah agak lama berlanjutan sejak Abdullah memegang tampuk pemerintahan. Tetapi masing-masing nampak suka dan berebut-rebut. Itu memang boleh jangka dah, sebab darah politik yang menggelegak mahukan publisiti. Dalam ramai-ramai ada juga yang lepas mulut, sebut pendapat peribadi, tanpa mandat atau endorsement kabinet. Pada peringkat awal, kononya kerajaan kini lebih terbuka, semua orang boleh bagi pandangan. Maka wujudlah publisiti murah untuk orang dari Jasin dan Kinabatangan. Khairy pun apatah lagi, tumpang semangkuk, menggelegak dan bergelora.

Akhirnya rakyat tidak nampak keterbukaan yang diinginkan oleh kerajaan, kerana yang jelas ialah keadaan memang tidak terkawal. Seolah-oleh bilik darjah tanpa guru atau monitor, askar tanpa jeneral, pasukan bola tanpa kapten, organisasi tanpa CEO, dan kerajaan tanpa ketuanya.

Itu salah satu punca, sebahagian rakyat percaya bahawa kerajaan adalah lemah, tanpa halatuju jelas, kepimpinan lemah. Siapa tidak bimbang memangkah parti yang terus menerus mempamirkan kelemahan. Tentu sekali keadaan ini boleh diubah. Perlu sedikit ulangkaji tentang apa itu "kepimpinan" dan "kenegaraan".

Kalau tinggal di hostel asrama penuh, zaman dulu-dulu, budak baru masuk, junior, tunjuk lagak dan cakap lepas dan tak hormat senior, memang hujung minggu siap kena belasah. Ada masanya tak sempat weekend, jam tu juga kena tenyeh!! Mana ada senior yang tahan tenguk junior tunjuk hebat!! Thats life, applicable in any situation........