Friday, March 14, 2008

UMNO: Pilihanraya 2008

(seperti dalam Kuda Kepang ~ Ruhanie Ahmad)


Saya pergi mengundi seperti biasa. Singgah di pusat UMNO dan terserempak dengan kawan-kawan. Pada masa itu, ada kawan dah berbisik, pemilihan UMNO akan datang ini "siap...!!" katanya. Waktu itu masih tengahari.

Secara spesifik beliau menyebut bahawa akar umbi tak berapa senang dengan "menantu". Saya yakin dengan pandangan beliau kerana beliau adalah akar umbi tulin Umno dan masak dengan sentimen akar umbi. Beliau juga menyebut betapa influence 'menantu' dalam penentuan calon telah menyebabkan jentera Umno tidak dapat bergerak, tercalar dengan ketidakpuasan hati.

Kawan-kawan tidak dapat menerima keadaan seperti itu. Mereka mahu menghormati Presiden tetapi bukan presiden yang membenarkan dirinya diganggu oleh menantu.

Saya masih ada akar disitu, tetapi umbinya sudah di tempat lain. Saya hanya dapat update senario politik setempat bila pulang berkunjung.

Saya seperti mana ramai lagi yang lain, terpaksa berjalan jauh untuk pulang mengundi. Kumpulan ini, kumpulan yang bekerja dilain dan mengundi ditempat asal adalah majoriti yang kekal silent, dan tidak diendah oleh jentera Umno. Pemikiran orang-orang ini jarang dapat dibaca dengan tepat oleh Umno. Orang-orang ini ada dimana-mana. Undi mereka adalah penentu.

5:28 AM