Saturday, March 22, 2008

TENGKU RAZALEIGH

Blogger Berita dari gunung said...

Pak Lah bukan merangkak naik dalam UMNO sebagai pemimpin yang cergas dan cerdas. Beliau muncul seirama dengan Wan Mokhtar dari Terengganu.

UMNO yang dulu sering menyediakan satu kerusi Naib Presiden untuk orang baik-baik yang boleh, bila terdesak, jadi imam dan jadi pelembut hati.

Manakala Presiden pula memerlukan ciri yang sama sekali berlainan. Presiden perlu cergas, berani dan bijak. Presiden perlu menggerakkan jentera dan menentukan halatuju dengan jelas. Presiden tidak boleh lembab dan leka. Presiden harus membezakan antara keluarga dan negara.

Sayangnya Pak Lah bukan dalam kategori itu. Ku Li pernah menunjukan ciri-ciri pemimpin hebat. Kalau tidak masakan beliau mampu bangun dan hampir berjaya pada tahun 1987 dan kekal di Gua Musang hingga sekarang. Berbeza pula dengan Musa walau sering dirujuk oleh Pak Lah malah dijadikan Gabenor SJER dan landbank, hakikatnya Musa kekal licik tetapi bukan berani dan berjiwa besar.

Umum tahu, bila laut bergelora, Musa segera berlabuh di balik pulau. Musa sentiasa takut sama badai.

Itulah perbandingan umum dari kacamata seorang rakyat biasa yang sering mengikuti perkembangan negara dan turut mengundi setiap kali.

12:42 PM dalam Kuda kepang ~ Ruhanie Ahmad