Monday, August 04, 2008

'Kemaruk kuasa’ di Kota Tinggi – Syed Hamid

BERITADARIGUNUNG:

Keghairahan yang ditunjukkan dalam mesyuarat UMNO adalah sesuatu yang sihat. Ia selaras dengan ciri keterbukaan dan demokrasi yang sering dilaung-laung oleh barisan kepimpinan kini, terutamanya bila ada keperluan mereka mahu mengherdik Tun Mahathir. Saya boleh sebut nama mereka satu persatu. Rakan politik Syed Hamid dari Johor Baru Shahrir Samad, Khaled Nordin dari Pasir Gudang, Nazri Aziz dari Padang Rengas, Mahdzir Khalid dari Kedah secara korus menjerit satu nada!

Suara akar umbi menyahut apa yang sering dijerit dalam senario demokrasi lalu mereka mahukan pertandingan. Mereka perlukan perubahan. Dalam Bahasa Politik UMNO, mereka mengamalkan demokrasi tulin. Cara mereka, walau boleh dipersoal, bukan sesuatu yang wajar di pertikai. Cara mereka walau dituduh kemaruk kuasa bukan perkara baru.

Kepada Syed Hamid, kalau malas bertanya orang dewasa tentang erti kemaruk kuasa, sila tuan tanya orang muda seperti Khairy. Dia mengerti makna sebenar 'kemaruk kuasa'.


Kemaruk kuasa’ di Kota Tinggi – Syed Hamid

KOTA TINGGI 3 Ogos – Ketua UMNO Bahagian Kota Tinggi, Datuk Seri Syed Hamid Albar mendedahkan, perjalanan mesyuarat cawangan UMNO bahagian itu sejak tiga minggu lalu adalah yang terburuk dalam sejarah kerana dicemari gejala politik wang, kehadiran anasir luar dan dipenuhi pelbagai ugutan serta ancaman.

Menteri Dalam Negeri itu berkata, pemilihan kali ini seperti dibayangi unsur ‘kemaruk kuasa’ dalam pertandingan merebut jawatan tertinggi bahagian itu khususnya jawatan Ketua UMNO Bahagian.

Menurutnya, beliau menerima banyak maklumat bahawa gejala politik wang agak berleluasa dalam mesyuarat cawangan yang bermula tiga minggu lalu.

“Malah, apa yang membimbangkan saya ialah wujud unsur-unsur ugutan dan ancaman di samping kehadiran anasir luar yang dibawa masuk dalam politik UMNO Bahagian Kota Tinggi.

“Saya cukup takut dan bimbang... selepas pemilihan parti macam mana kita hendak pulihkan keadaan yang berkecamuk ini memandangkan ahli-ahli UMNO telah berpecah-belah,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Wanita Cemerlang Tonggak Keluarga Bahagia 2008 di Felda Aping Barat di sini hari ini.

Pada pemilihan bahagian itu, Syed Hamid yang mempertahankan jawatan Ketua UMNO Bahagian Kota Tinggi dicabar oleh seorang ahli perniagaan, A. Malik Abdul Rahman.

Syed Hamid menyandang jawatan Ketua UMNO bahagian itu selama empat penggal manakala A. Malik pula ialah bekas Naib Ketua Pemuda UMNO bahagian itu.

UMNO Bahagian Kota Tinggi mempunyai 46 cawangan dan daripada jumlah itu sebanyak 25 cawangan telah mengadakan mesyuarat agung masing-masing.

Sehingga petang ini, A. Malik mendahului saingan apabila mendapat 15 pencalonan manakala Syed Hamid menerima 10 pencalonan daripada 25 cawangan terbabit.

Cawangan-cawangan yang mencalonkan Syed Hamid ialah Belukar Durian, Tuan Seh, Pasir Panjang, Teluk Sengat, Seluyut, Kampung Baru Pasak, Felda Simpang Waha, Kampung Baru Seluyut, Kampung Teluk, Kampung Sayang dan Felda Bukit Waha.

Dengan keputusan itu, Syed Hamid dan A. Malik layak bertanding merebut jawatan Ketua UMNO Bahagian Kota Tinggi.

Pada pemilihan UMNO Bahagian Kota Tinggi 2004, Syed Hamid menang tipis apabila dicabar oleh Ketua Pemuda bahagian, Rosleli Jahari yang kini merupakan Setiausaha UMNO bahagian. Rosleli ialah Setiausaha Akhbar kepada Menteri Dalam Negeri.

Syed Hamid berkata, siapa sahaja individu yang ingin bertanding jawatan dalam parti sepatutnya bertafakur sejenak tentang faedah hasrat mereka itu kepada ahli-ahli parti.

“Pada dasarnya saya bersetuju dengan konsep demokrasi yang diamalkan yang menggalakkan pertandingan tetapi jika inginkan perubahan kepimpinan di peringkat bahagian, ia perlu dilakukan secara berhemah.

“Rasanya tidak molek dan tidak manis bagi individu yang ingin menjadi pemimpin menggunakan taktik kotor untuk merebut jawatan yang diidamkan. Gelagat pemimpin seperti ini sentiasa diperhatikan oleh rakyat,” katanya.

Menurutnya, gejala negatif itu jika tidak dibendung boleh memberi kesan negatif bukan sahaja terhadap ahli-ahli UMNO malah kepada orang Melayu yang selama ini menjadikan UMNO parti yang memperjuangkan nasib mereka.

Rujuk:
Kemaruk kuasa’ di Kota Tinggi – Syed Hamid Utusan Malaysia