Thursday, April 24, 2008

Isu Pengganti Abdullah Badawi: Najib?

Blogger Berita dari gunung said...

Wajar, sekali sekala, kita jengah sejarah politik Najib dalam kemelut kepimpinan kini. Pada usia yang sangat muda, 23 tahun, Najib sudah menjadi Ahli Parlimen. Kini dengan usia 55 tahun, Najib bukan orang baru dalam politik negara.

Ketika berumur 32 tahun Najib sudah mula menimba pengalaman disebalik perlantikan portfolio menteri. Kini Najib berjawatan Timbalan Perdana Menteri.

Najib diuji pada tahun 1987, apabila beliau perlu memilih Team A atau Team B. Beliau menunggu hingga kesaat saat akhir sebelum memutuskan untuk menyokong kepimpinan semasa iaitu Dr Mahathir. Najib dan penyokongnya dilihat sebagai penyelamat kepada Dr Mahathir.

Ada orang berkata bahawa Najib main selamat (play safe). Tetapi ada juga yang melihat Najib sebagai orang yang sentiasa setia kepada kepimpinan semasa. Najib tidak dikenali sebagai orang yang menyimpan pisau belati dalam poket untuk menikam curi. Najib, adalah orang yang selalunya boleh diharap.

Selepas 20 tahun, Najib akan diuji sekali lagi. Bila beliau menyatakan bahawa beliau suka peralihan kuasa yang tersusun dan terhormat Najib memperlihatkan keunggulannya. A real gentleman. A real statesman.

Cuma kemelut hari ini jauh berbeza dari dulu. Dulu orang berebut jawatan. Kini kapal UMNO telah bocor dan hampir karam. Ramai orang percaya nakhoda kapal sudah tidak terdaya lagi, dan nakhoda baru sangat-sangat diperlukan.

Semua orang boleh karam sekali dengan kapal bocor, atau Najib secara berhemah mengambil alih tugas nakhoda. Rakyat Malaysia boleh faham dan tidak akan menuduh Najib sebagai pembelot atau belati dalam lipatan. Najib nescaya akan dikenang sebagai Negarawan Ulung, menyelamat kapal yang hampir karam.

Mengenali Najib berpuluh-puluh tahun, kita tahu beliau adalah pemimpin yang baik dan pintar. Tetapi kalaulah ada tali yang mengikat Najib dari bebas kedepan, itu tidak ramai yang tahu. Kita sekadar mampu meneka-neka saja.

Terima kasih

5:28 PM

BERITADARIGUNUNG: as in Kuda Kepang, Ruhanie Ahmad.