Wednesday, September 03, 2008

Antara Malaysia dan Siam dari perspektif Raja, Tentera, Pemimpin dan Rakyat.

Blogger Berita dari gunung said...

Dato dan rakan pembaca.

Siam adalah negara berdaulat yang unik. Pengaruh raja meresapi kedalam masyarakat hingga ke akar umbi.

Selain itu, Tentera Siam telah memainkan peranan yang jelas dalam politik dan kerajaan. Bukan sekali dua, tentera jadi pencatur dalam kekalutan politik negara.

Dimasa-masa tertentu Raja Siam muncul menggaris halatuju. Raja kelihatan terasing tetapi dalam kekalutan, dirujuk untuk menghurai makna warna yang samar.

Setting negara kita ada sedikit kelainan. Raja kita dengan Raja Siam tidak sama. Tentera kita bukan pencatur. Manakala demonstrasi jalanan pula bukan budaya kita, kalau ada pun adalah kesan dari permainan politik Anwar.

Dalam suasana merdeka, biarlah sebarang perarakan hanya untuk menghayati erti kemerdekaan. Demonstrasi jalanan yang dijadikan medan bagi melayan sifat rakus dan gelojoh ahli politik tertentu wajar ditegah.

Rakyat telah diheret bersengkang mata, mendongak melihat kumat kamit mulut, hailer dan pembesar suara. Undi sudah dikira. Yang menang sudah diketahui.

Maka pemimpin politik harus bergerak dari situ. Dengan niat yang baik, negara akan kekal selamat. Manakala niat yang tidak baik, dendam yang kekal membara, dengki yang tak sudah-sudah, ditakuti pintu Kota Melaka akan dibuka dari dalam. Kelak anasir, musuh, dan petualang akan beraja di hati. Relakah kita terus jadi melukut?

Dengan semangat Kemerdekaan, negara Malaysia harus dipelihara sebaik mungkin. Rakyat jangan dijadikan habuan perang. Andai rakyat sangsi dengan keluhuran kepimpinan, maka PRU13 adalah wadah yang lebih sesuai.

Memacak dan mengibar bendera hanyalah terjemahan mudah kemerdekaan, yang lebih mendalam adalah semangat pemimpin untuk menjadikan negara dan rakyat benar-benar merdeka.

Saya yakin dalam barisan kepimpinan negara kini, masih ada yang waras dan mampu melihat lebih jauh dari yang nyata. Suara yang jujur harus juga diberi perhatian, walau telinga terasa sakit dan hati jadi pedih.

Terima kasih.

1:34 AM


merujuk posting asal Dato Ruhanie Ahmad kudakepang : KRISIS BERTERUSAN, PM THAI TEGAS TERUS MEMERINTAH