Monday, February 09, 2009

ANWAR DI MALAYSIAKINI: Mengheret Nizar

Satu nota kecil dalam mood cuti. Rakyat boleh hidup tanpa politik sepanjang masa. Setengah pemimpin tidak boleh. Anwar memintas dengan mengatakan beliaulah yang meminta Nizar untuk terus menjalankan tugas Menteri Besar di hadapan 8,000 penyokong di kediaman Menteri Besar semalam. [ klik]

2. Menyelak sejarah politik negara, ada lagi dua pemimpin yang menggunakan rumah sebagai kubu terakhir dalam kemelut politik.

3. Pertama allahyarham Harun Idris waktu terus bertahan di rumahnya, sebelum rundingan akhirnya membawa allahyarham dalam kegelapan masa depan politik dan penjara. Arena Tinju yang ditaja berbaur dengan arena politik. Fuad Hassan boleh terangkan lanjut detik-detik yang dilalui.

4. Kedua Anwar Ibrahim waktu bertahan di rumah dicelah keluarga dan penyokong sebelum beliau dibawa pergi untuk menemui makna sebenar I.S.A., penyalahgunaan kuasa dan kemurungan politik.

5. Kini Anwar mengajak Nizar bermain politik dengan cara bertembung yang telah dilalui oleh Allahyarham Harun Idris dan beliau sendiri. Rekod lalu menunjukkan kaedah itu hanya menguntungkan dari segi mengumpul simpati dan sokongan. Sedangkan undang-undang dan I.S.A tidak mengambilkira itu.

6. Cuma kediaman Menteri Besar Perak berada dalam kedudukan yang terlalu strategik, sesak, hampir dengan sekolah, bulatan yang sibuk, Balai Polis, hotel dan kem askar. Standoff yang lama hanya mengundang celaka.



beritadarigunung