Wednesday, December 10, 2008

ULASAN MALAYSIAKINI: Polis dan 44 Penunggang Basikal

Kesempatan ini adalah untuk mengulas tulisan Jimadie Shah Othman dalam Malaysiakini mengenai kempen Jerit di mana 44 penunggang telah ditahan polis baru-baru ini. Saya tertarik dengan insiden tersebut, kerana satu insiden yang malang melibatkan anak muda di Greece telah membawa bencana yang sangat hebat.

Dalam Malaysiakini,
Cops detain 44 cyclists, Jerit turns to Suhakam
Jimadie Shah Othman | Dec 10, 08 4:19pm
Just as a complaint on alleged police harassment was about to be filed with the Human Rights Commission (Suhakam), 44 more cyclists from the 'Ride for Change' campaign were detained in Perak. [Cops detain 44 cyclists, Jerit turns to Suhakam , Malaysiakini]


2. Bila kita cuba memahami insiden basikal menjerit, kita tentu akan terbayang perarakan BERSIH dan HINDRAF. Ada banyak kesamaan samada dari segi niat dan cara tindakan. Sering SUHAKAM adalah tempat bagi orang yang rasa teraniaya mohon perlindungan.

3. Dalam perspektif itu jugalah Anwar Ibrahim dengan pantas berlindung di Kedutaan Turkey baru-baru ini apabila tersebar berita aduan liwat terhadapnya. Anwar waktu itu memperlihatkan dirinya sebagai mangsa konspirasi politik.

4. Dengan pembentangan The Malaysian Commission on Anti-Corruption (MCAC) dan the Judicial Appointments Commission (JAC) Bills di parliament oleh Abdullah Badawi, kita akan tercari-cari jua akhirnya, seringan manakah politik dilihat oleh kerajaan dan pembangkang.

5. Apabila politik jadi kerjaya, hidup ini akan terikat dan terjerat, sedangkan asalnya politikus seharusnya turun/naik untuk memberi perkhidmatan dan sumbangan kepada nation building. Bila Siam dan Greece gagal dalam merangkak dicelah kangkang kematangan, hanya masa akan menentukan sama ada kita juga mahu menjulur dalam kangkang yang sama.

gouvernement majoritaire

beritadarigunung