Wednesday, December 24, 2008

WITH MALAYSIAKINI: EUROCOPTER: apa aku dapat?



Zahar Hashim
joining Pas is not a surprise. It is a natural thing to do for a man who had been an Umno divisional chief for quite sometime. Eurocopter controversy may just paint the true picture of the man by the name Zahar Hashim. As Muda Mohd Noor put it in Malaysiakini, Zahar was a former Umno Petaling Jaya Selatan division leader.



  • Eurocopter whistleblower joins PAS from malaysiakini
  • Muda Mohd Noor | Dec 24, 08 11:11am
  • Former Umno Petaling Jaya Selatan division leader Zahar Hashim, who had alleged discrepancies in the Eurocopter deal, joined the opposition PAS today.

2. Zahar handed his application form to join Pas in the presence of Nasharudin and Hasan Ali and his most probable first move will be to join the Kuala terengganu by election campaign. It will not be too difficult to guess what will be his political cry ... Eurocopter!

3. Permatang Pauh and Ijok witnessed Najib as the main target for the oppositions. Altantuya and eurocopter were just the right ingredients to "goreng". A political mee "goreng"?

4. Kita difahamkan zahar juga berminat dan melobi untuk membekal helikopter untuk kegunaan tentera negara ini. Kononnya proposal beliau tidak diterima. Eurocopter hanyalah satu bisness venture pada peringkal awal iaitu proposal atau bidding. Mereka yang serius berniaga, menyertai sebutharga atau tender bukanlah dengan gurantee bahawa mereka akan dapat. Seni bisnes adalah mencabar.

5. Kalau boleh berpesan sedikit kepada Zahar, bukan ada cara pintas yang mudah untuk lahirkan peniaga . Mana boleh turun ke padang dengan gol yang telah dijanjikan, seolah satu pertandingan bolasepak yang telah ditentukan keputusannya. Itu rasuah namanya. Memang begitu, ada masa kita berjaya dalam tender dan ada masanya kita gagal. So what?

6. Dalam perspektif itu, tidak ada apa yang istimewa di sebalik keluarnya Zahar dari Umno dan masuknya beliau dalam Pas. Sekadar paparan imej manusia dalam pentas hidup yang mencabar. Namun ramai juga terjebak dengan perangkap yang bahaya ini. Sepertimana Anwar menjaja kata-kata keramat sekitar 90'an dulu, NEPOTISMA, KRONISMA, seolah beliau sangat bersih dan penuh integriti.

7. Malangnya, rakyat biasa sering terpesung dengan mantra politik. Yang mereka canang hanyalah isu-isu menarik yang mampu mengusik emosi dan minda pengundi. Rakyat sudah tunjuk berani dengan menghantar videoman ke parlimen. Rakyat Perak sudah bergembira dengan freehold land titles untuk kampung baru cina sedangkan mereka yang biasa dengan Ayer Tawar sangat masak dengan permainan-permainan, yang Nizar [MB] pun tidak nampak bawah hidung sendiri.

Kita sering dapat apa yang kita hajat. Zahar tidak perlu kecewa sebenarnya. Kita pula jarang bersyukur dengan apa yang kita pernah berkali-kali dapat .


Beritadarigunung



On Eurocopter and Zahar, I wish to share the meaning of whats in it for me. Another malay phrase with similar effect will be "apa aku dapat?".

a short note on What's in it for me?


1. The failure of American media to properly vet the political beliefs of Barack Obama during thejust concluded presidential campaign was on full display when the president-elect made clear just how much of a socialist he really is, and did so with nary a challenge from "Meet the Press" moderator Tom Brokaw [What's In It For Me']

2. It is very easy to see the glass as half empty but, as you know, it could be half full. During tough times we can drag ourselves down with looking at all the negatives. We look at life and realize all the bad things that are happening to us. Sometimes we need to lean on the benefits we get instead. [What is in it for me? 2]