Friday, December 05, 2008

Ulasan TopBlog Malaysiakini: leafleting in Penang, Susan Loone.

Saya ingin mengulas secara ringkas catatan TopBlog Malaysiakini Leafleting in Penang stopped by Police, too! | sloone. Tanpa background Law, saya hanya selesa bercakap cara seorang layman, hanya turun ke jalanraya bukan untuk politik jalanan tetapi untuk kedestinasi yang jelas dalam kerangka kehidupan manusia. Setengah orang suka dengan Cul de Sac dan merempuh apa saja. Dulu jalanraya berwarna kuning, sekarang sudah jadi merah.

Dari Malaysiakini:
Leafleting in Penang stopped by Police, too! | sloone
Teluk Kumbar police had stopped the cyclist of JERIT cycle campaign from leafleting in Teluk Kumbar, Penang. The whole team is being asked to go to Teluk Kumbar police station. Inspector Lokman (Police officer in duty) had stopped the cyclist and warns them not to continue cycling and threaten them to be arrested if they ignore the order.



2. Banyak perkara menjadi semakin kebudak-budakan. Tidak ada apa yang serius untuk kesejahteraan rakyat negara ini. Politik melencung terlalu jauh, dan kalau ini berlaku di negara sepupu Singapura, pertama penjara Singapura tentu tidak terdaya menampung penghuni segera.

3. Kerajaan Singapura baru-baru ini menyangkal satu editorial oleh Wall Street Journal yang membawa isu mengenai keputusan mahkamah baru-baru ini yang mendapati penerbitan di Asia adalah menghina mahkamah. Dalam editorial hari sabtu lepas, bertajuk Singapore Strikes Again, WSJ berkata memilih untuk mengerjakan kertas "for the most basic of journalism" [refer Govt rebuts WSJ editorial strait times singapore]

4. Mahkamah Tinggi Singapura mendenda WSJ 25,000 Singapore dollars. Singapura tidak dilihat dalam kacamata yang sama. Kita boleh faham sebagaimana kita faham kereta plet singapura bermaharajalela atas lebuhraya negara ini dan tidak peduli apa-apa. Tidak ada sesiapa mahu meneliti dan mengedar leaflet untuk menyekat distant cousins ke sini?

5. Mesti ada azam politik yang kental menangani isu yang semakin melampau. Negara Besar China tidak rasa terkilan dan rugi waktu menghantar penggelek untuk meratakan Tianamen Square yang kalut dengan demokrasi terpesung. Negara ini wajar lebih berani. Tidak ada apa yang rugi jika demokrasi jalanan yang sudah jadi bahan mainan diberhentikan dengan segera.

6. Seterusnya negara distant cousin Singapura (dulu namanya Temasik), masih percaya dengan one party dominance [rujuk Singapore better off with one-party dominance, says PM
Macau Daily Times, Macau ]. Atau negara ini tidak ada political will, yang ada mungkin hanya wasiat [will bila sudah tiada]

beritadarigunung