Sunday, January 25, 2009

KEMATIAN BERSAMA MALAYSIAKINI: Kugan kes bunuh


Kematian
Kugan


Kisah sedih Kugan mati dalam Balai Polis Taipan USJ Subang Jaya. Datuk Khalid Abu Bakar berjanji akan selongkar kematian tersebut.

Sebelumnya ada kekecuhan di Hospital Serdang, bila ahli keluarga Kugan dan mereka yang tidak dikenali menyerbu masuk dan memaksa MO Mohamed Azharuddin Abdul Ghani dan dua staf yang lain keluar dari bilik. Mereka segera menuduh polis bertanggungjawab atas kematian Kugan.

Abdul Gani Patail pula telah mengarahkan penyiasatan lanjut terhadap kematian Kugan. Kini satu postmorten kedua telah dijalankan oleh pihak University Malaya Medical Centre.

Siapa Kugan?

Menurut polis mereka telah menemui 15 kereta mewah dipercayai dicuri di sebuah warehouse Puchong, berikutan penangkapan Kugan.

Timbalan Menteri terlibat

Dua timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk S.K. Devamany dan Senator T. Murugiah, ada di Hospital Serdang waktu ramai menyerbu masuk rumah mayat.

rujukan:
  1. Second post-mortem on Kugan begins
  2. Subramaniam Seeks More Indians In Police Force
  3. Kugan's death classified as murder
  4. Deputy ministers likely to face action - Syed Hamid
  5. MCA, MIC and Gerakan call for thorough probe into Kugan’s death
  6. Death in Police Custody
beritadarigunung:

Bukan ingin bersikap negatif dan tidak kasihan dengan kematian tersebut, tetapi dalam banyak hal kita sering berhadapan dengan satu peristiwa yang akan memadam satu peristiwa sebelumnya. Seperti jua waktu ramai melompat-lompat marah melihat Anwar dengan mata lebam hingga ramai terlupa kenapa Anwar ditahan dan kenapa Anwar dibelasah. Daya ingatan kita sering tersekat-sekat.